Oorkondes en bloemen Donderdag j.l. hebben Ton Freriksen, Klaas van Till, Willem Tack en Eddie Hazebroek een oorkonde ontvangen als ‘Lid van Verdienste’ van het KHM. Tijdens de onlangs gehouden jaarvergadering, heeft de Algemene Leden Vergadering besloten hen deze waardering toe te te kennen vanwege hun 40-jarig lidmaatschap. Daarnaast heeft Harry van der Mark een oorkonde ontvangen als ‘Erelid’ van het KHM vanwege zijn verdiensten als voorzitter en bestuurslid.
Nieuwe convocatie Amusing Omdat de repertoirecommissie het programma voor Amusing heeft aangepast, heeft Hans Kolenbrander een nieuwe convocatie gemaakt. Graag goed bestuderen en de concertmap ook in die volgorde inpakken. DRINGEND VERZOEK AAN IEDEREEN OM DE NUMMERS NOG EENS GOED TE OEFENEN. Graag willen we a.s. zaterdag ‘Koninklijk’ voor de dag komen. Onze hoofdkoormeester attendeert ons er op dat er bij de casual outfit zwarte schoenen gedragen moeten worden en geen wandelschoenen of sportschoenen met witte zolen.
Amusing en Open Dag 8 juni De mannen die podiumwacht zijn van ons adoptiepodium hebben inmiddels allemaal bericht ontvangen van Marius Uiterwijk. Daarnaast zullen we tijdens onze optredens aandacht gaan vragen voor de open dag van het KHM op 8 juni. We zullen daarom zoveel mogelijk gaan flyeren tijdens Amusing. Als bijlage tref je de voor- en achterkant van de flyer aan:
Na veertig KHM, door Eddie Hazebroek Hartelijk dank voor de oorkonde ‘lid van verdienste ‘en de fraaie bloemen. Tja, hoe veel en wat voor herinneringen beklijven na 40 jaar. Moeilijk om dat in een paar zinnen te vatten. Denk nu, had ik maar een dagboek bijgehouden. Dan heb je voor jezelf een mooi naslagwerk, maar hoe vaak zal je daar zelf weer induiken? Of zou je dat – willen – publiceren? Zullen onbekenden belangstelling hebben voor jouw persoonlijke ervaringen? Denk in dit verband eens aan uw fotoalbums, hoe vaak gaan die open? Wees es eerlijk! Het KHM heeft een zeer uitgebreid archief. Zelfs de eerste documenten / verslagen, vanaf de oprichting van ons koor in 1886 zijn bewaard gebleven. Alle complimenten en lof voor archivaris Jan Bijen die ons archief tot in de puntjes in kaart heeft gebracht. Tijdens ons 125-jarig jubileum op 9 januari 2011 in De Klokstee, heeft Jan een selectief deel van ons archief tentoongesteld waar veel aanwezigen zeer enthousiast over waren. En niet te vergeten het fraaie KHM 1886-2011 Jubileumboek. Eveneens opgetekend door Jan Bijen. Maar wat beklijft er, per saldo? Wees es eerlijk! Met veertig ‘dienstjaren’ op de teller kun je zeker vaststellen dat ik het best naar m’n zin heb in ons koor, anders hou je dat toch geen veertig jaar vol, toch? Heb nooit overwogen om ermee te stoppen, geniet van elke repetitie, heb er veel plezier in. Vitaminen voor hart en ziel, je blijft er “jong” bij, en ik hoop het nog lang vol te houden. Om veertig jaren enigszins te relativeren, een herinnering aan Hennie Ter Horst die bij de bassen zong. Hennie was een grote, imponerende man met handen als kolenschoppen en met – tot op hoge leeftijd – een redelijke haardos. Hij had bij Stork, IN de gieterij gewerkt. Even ter verduidelijking, werken in een metaal gieterij is het smerigst werk in een metaal verwerkend bedrijf. Een zeer ongezonde werkomgeving met stof, hitte en vettige rook, een situatie die vandaag de dag streng verboden zou zijn. Alleen mannen van staal konden in dergelijke omstandigheden overleven. Nou, onze Hennie was van ‘staal!’ Sprak hem vaak aan met meneer ter Horst en dan zei hij jòh, ik heet Hennie, dat weet je toch! En dan zei ik hem, je straalt zoveel gezag uit dat ik je uit respect wel met meneer moet aanspreken. Wat hij dan weer flauwekul vond. Hij had vele mooie verhalen en ook gefundeerde / humoristisch getinte kritiek op de maatschappij, waar ik graag naar luisterde. Vaak eindigde hij zijn verhaal dan met: ja jong.. het lèav’n is kort. (lèav’n, Twents voor leven). En daar had hij volkomen gelijk in want als ik terugkijk op 40 koorjaren.., Het is een cliché, maar ze zijn omgevlogen. Hennie was een trouwe repetitie bezoeker, maar op latere leeftijd nog concerteren werd hem uiteindelijk te vermoeiend. Hij hoorde bij de echte sterken want hij werd in maart 2000…, 98 jaar! En is in mei van dat jaar overleden. In de laatste Stem van 1999 of de eerste van 2000, staat een verhaal over Ons Oudste Lid en toen waren er al plannen om zijn 100ste Verjaardag een bijzonder tintje te geven. Heeft niet zo mogen zijn. (Hennie ter Horst geb. 6 maart 1902. Sept 1958 werd hij lid v/h KHM en was 42 jaar lid)
Uitnodiging voor het bijwonen van het concert op de Oude Begraafplaats op 8 juni a.s. (bijlage)